Instagram to darmowa platforma społecznościowa służąca do dzielenia się zdjęciami, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność zarówno wśród użytkowników prywatnych, jak i firm. Okazała się ona dobrym sposobem na zwiększenie liczby odbiorców wśród osób prowadzących własną działalność, jak i dla celebrytów chcących propagować swój wizerunek i utrzymywać pewien kontakt ze swoimi wielbicielami. Wiele firm wykorzystuje potencjał tej aplikacji, proponując użytkownikom z dużą ilością obserwatorów współprace polegające na promowaniu ich produktu, m. in. w zamian za zniżki lub wynagrodzenie pieniężne.

Dużą kontrowersję wzbudziła najnowsza zmiana w algorytmie Instagrama, opierająca się na zrezygnowaniu z chronologicznego wyświetlania postów. Ta decyzja spowodowała zamieszanie i stała się powodem niezadowolenia ze strony użytkowników z mniejszym zasięgiem, których ta modyfikacja dotknęła najbardziej, ponieważ oznaczała znaczne zmniejszenie szansy na zdobycie nowych obserwatorów, jak i na to, że udostępnione przez nich posty dotrą do odbiorców.

Jak działa algorytm na Instagramie w 2019?

Jedno nie pozostawia wątpliwości, posty na Instagramie nie mają już takiego zasięgu, co kiedyś. Krążą pogłoski, że obecnie tylko 10% odbiorców widzi to, co publikujesz. To może być szczególnie frustrujące dla właścicieli biznesowych chcących zyskać nowych klientów, a także dla tzw. “influencerów”, których model prowadzenia działalności opiera się na odbiorcach czytających ich posty. Jak w takim razie działa algorytm Instagrama?

Po pierwsze, algorytm przewiduje, jakiego typu publikacje mogą ci się spodobać, i od tego jest uzależnione, które z nich w pierwszej kolejności pojawią się na twojej tablicy. Ten system bazuje na historii aktywności użytkownika i jego interakcji z publikacjami podobnego typu. Kiedy post otrzymuje dużą ilość polubień oraz komentarzy, jest to sygnał o jego dobrej jakości, co powoduje, że szansa na większy zasięg wzrasta. To tłumaczy, dlaczego niektóre z nich rozpowszechniają się w zatrważającym tempie, nie jest to jednak równoznaczne z faktem, że musisz otrzymywać tysiące “serduszek” pod postem, by wykorzystać sposób działania Instagrama na swoją korzyść.

Rozwiązanie? Poświęć więcej czasu na regularną publikację zdjęć na swoim profilu. Dzięki systematycznym udostępnianiu postów dobrej jakości, algorytm otrzyma sygnał, że twoje konto oferuje treści na wysokim poziomie. Im częściej i regularniej, tym większe prawdopodobieństwo na lepszy zasięg wśród odbiorców. Ważne jest zdecydować się na taki harmonogram postów, jaki będziesz w stanie utrzymać, dlatego musi on odpowiadać twojemu trybowi pracy i ilości czasu, jaki jesteś w stanie poświęcić w mediach społecznościowych. Większe marki mogą sobie pozwolić na publikowanie nawet do 3 razy w ciągu dnia dzięki pracy specjalnie przeznaczonego do tego zadania zespołu. Nie oznacza to jednak, że to samo musi robić każdy- wystarczy, że zdecydujesz się na posty co 3-4 dni. Z pomocą przychodzi funkcja aplikacji pozwalająca na planowanie postów i ich automatycznego udostępniania wedle preferencji użytkownika.

Po drugie, Instagram potrafi określić relacje między użytkownikami. Posty wyświetlane są więc nie tylko w kolejności od najbardziej popularnych, ale także ze względu na relacje panujące pomiędzy ich nadawcą a odbiorcą. Jeśli często komentujesz czyjeś zdjęcia, jest to znak dla algorytmu, że ta osoba najprawdopodobniej należy do twojej rodziny lub przyjaciół. Dlatego zarówno komentowanie zdjęć innych użytkowników, jak i odpowiadanie na komentarze na twoim profilu to sposób na zwiększenie zasięgów i, co za tym idzie, ilości obserwatorów.

Porada: traktuj komentarze jak dyskusję i upewnij się, że na nie odpowiadasz i w nich uczestniczysz, oraz że angażujesz się w dialog z innymi użytkownikami komentującymi twoje zdjęcia. To sygnał dla algorytmu, że utrzymujesz relacje z twoimi obserwatorami. Z kolei jeśli komentarz nie wymaga odpowiedzi- wyraź swoje zaangażowanie, klikając przy nim “serduszko”. Z czasem odpowiadanie i “lajkowanie” staje się trudnym do opanowania zadaniem, tutaj jednak z pomocą przychodzi funkcja Instagrama pozwalająca na spersonalizowanie powiadomień. Dobrym pomysłem jest wyłączenie wszystkich z wyjątkiem tych o komentarzach- dzięki temu możesz mieć pewność, że żaden nie umknie twojej uwadze.

Po trzecie, algorytm zwraca również uwagę nie tylko na ilość interakcji z twoimi postami, ale również na to, kiedy zostały opublikowane. Uwagę na ten fakt zwrócili użytkownicy, którzy na swojej tablicy widzieli zdjęcia opublikowane w okresie Świąt, mimo że było już po Nowym Roku. Poprzez określenie pory dnia, podczas której najwięcej z twoich obserwatorów przegląda Instagram, możesz znacznie zwiększyć zasięg. Funkcja wyświetlenia statystyk na Instagramie (ang. “Instagram Insights”) pozwoli ci ustalić, kiedy twoi odbiorcy najczęściej odwiedzają tę aplikację. Te statystyki mogą się różnić w zależności od dnia tygodnia, np. w weekendy twoi obserwatorzy mogą być najbardziej aktywni późnym porankiem, natomiast w dni robocze- popołudniami.
Badania przeprowadzone na 12 milionach postów przez partnera tej platformy społecznościowej, Later, wykazały wzmożoną aktywność użytkowników w godzinach między 9 a 11 rano. Warto jednak zaznaczyć, że grupy docelowe każdej marki mogą się różnić, dlatego warto poświęcić trochę czasu na samodzielną analizę.

Po czwarte, algorytm wylicza, ile korzystasz z aplikacji. Jeśli spędzasz na niej dużo czasu, zobaczysz więcej postów użytkowników, których obserwujesz. Jednak jeśli wchodzisz na nią tylko na kilka minut w ciągu dnia, zobaczysz tylko te publikacje, które według kalkulacji algorytmu zasługują na wyróżnienie.

Mimo że algorytm na Instagramie jest dość często aktualizowany, bardzo często bez uprzedzenia, nadal możliwe jest wykorzystanie sposobu, w jaki działa, na swoją korzyść w celu zwiększenia zasięgów. Publikowanie postów w regularnych odstępach czasu, częsta interakcja z innymi użytkownikami w komentarzach, jak i analiza statystyk serwisu dostępnych na stronie w celu ustalenia optymalnej pory dnia na dodawanie postów to dobre sposoby na zwiększenie liczby obserwatorów, jak i zasięgu.

Leave a comment